Retro Umbro voetbalshirts

Vóór de komst van continentale sportkledingmerken eind jaren zeventig had Umbro, samen met collega-Britse firma Bukta, decennialang de Britse markt voor voetbaltenues gedomineerd. Hoewel zichtbare merken van de fabrikant niet waren toegestaan ​​op teamstrips tot het begin van de jaren 1970, is de kans groot dat als je de labels op een willekeurige selectie Britse voetbalshirts uit de jaren 70, 1940 en 1950 bekijkt, de kans vrij groot is dat Umbro het heeft geproduceerd. De dominantie van het voetbaltenue van het bedrijf was enorm - in feite was in 1960 1966% van alle Britse voetbalteams uitgerust door Umbro.

Het bedrijf werd in 1924 opgericht door Harold en Wallace Humphrey in een kleine werkplaats in Wilmslow, Cheshire met de naam 'Umbro', eigenlijk een acroniem ontleend aan 'Humphreys Brothers '.

Gedurende de jaren 1920 en 1930 groeide het bedrijf gestaag en produceerde binnen vier jaar genoeg voorraad om 5000 teams te bevoorraden. Umbro's eerste grote finale tenue kwam in 1934 met de levering van teamstrips voor zowel Manchester City als Portsmouth in de FA Cup-finale van dat jaar. De gedragen 'Tangeru'-shirts waren gemaakt van een zachte katoenen stof die binnenkort in de voetbalwereld zou worden toegepast. In de bekerfinale van het volgende seizoen droegen beide partijen (West Bromwich Albion en Sheffield Wednesday) ook Umbro - een feit dat de marketeers van het bedrijf niet schuwden om uit te buiten.

Toen de Tweede Wereldoorlog in 1939 begon, begon Umbro ook met het produceren van legeruniformen, gasmaskerhoezen en diverse andere noodzakelijke items om de oorlogsinspanning te helpen.

Gedurende de jaren '1940 en '1950 van de vorige eeuw is de reputatie van Umbro dramatisch gestegen doordat veel van de topkanten van het land nu hun kleding droegen. De populariteit van het bedrijf verspreidde zich ook naar andere sporten met het Britse Olympische team uit 1952 dat ook Umbro droeg. De kracht van hun relatie was zo groot dat Umbro vervolgens nog 20 jaar Britse Olympische atleten leverde. Een van de grootste atletiekmomenten ooit, toen Roger Bannister in 4 de mijl van 1954 minuten brak, werd bereikt in Umbro-kleding.

Maar terug naar het voetbal - toen de grote continentale omschakeling naar lichtgewicht jerseys met korte mouwen aan het eind van de jaren vijftig plaatsvond, stond Umbro opnieuw in de voorhoede van de nieuwe modebeweging. Ze werkten nauw samen met Manchester United-manager Sir Matt Busby om een ​​reeks nieuwe hi-tech voetbaltenues te ontwerpen die jarenlang de trend zetten voor stripdesign. Bekend als de 'Choice of Champions', was het assortiment het eerste officiële partnerschap tussen een fabrikant en een voetbalprofessional in zijn soort.

Sir Matts naam werd ook geleend om Umbro's innovatieve boxed replica kits te promoten. Voor het eerst geproduceerd in 1959 en uitsluitend gericht op kinderen, pas halverwege de jaren zeventig kwam de replicamarkt echt van de grond en domineerde de voetbalmerchandising.

In de jaren 60 kwamen de truien met lange mouwen terug in de Britse voetbalwereld. Nu hadden ze een ronde hals en waren ze licht van gewicht - Umbro's Aztec-trui was gearriveerd. En het was in Azteekse truien dat Engeland het WK van 1966 pakte. In feite, dankzij de zakelijke vasthoudendheid van Harold Humphrey's zoon John, speelde 15 van de 16 deelnemende landen Umbro in het toernooi van dat jaar.

Umbro was nu ook succesvol in de binnenlandse Europese arena met de eerste Celtic in 1967 en Manchester United een jaar later, beiden wonnen ze de Europese beker met Umbro-strips.

Innovatie in het ontwerpen van voetbalsets begon steeds belangrijker te worden naarmate de jaren 70 naderden, en voor de WK-finale van 1970 was Umbro een pionier in het gebruik van Airtex-stof - een lichtgewicht materiaal dat vol kleine gaatjes zat voor extra ventilatie.

In het begin van de jaren zeventig werd het Umbro-logo voor het eerst toegestaan ​​op kits, waardoor het bedrijf de bekendheid kon maximaliseren en zichzelf kon promoten. Binnen een paar jaar had Umbro 'taping' geïntroduceerd die over hemdsmouwen en korte broeken liep en bestond uit een herhaald patroon van het diamantlogo van het bedrijf.

De naamsbekendheid van Umbro werd op dat moment ook enorm geholpen door de bijna totale dominantie van het door Umbro geleverde Liverpool-team in deze periode in het nationale en Europese spel.

De markt voor replicakits groeide ook halverwege de jaren zeventig en tegen de volgende tien jaar werd het de norm om duizenden supporters op de terrassen te zien die allemaal dezelfde truien droegen als hun idolen op het veld. Umbro omarmde de nieuwe trend met enthousiasme en shirtontwerpen werden steeds complexer en individueler.

In de jaren tachtig keerde Engeland ook terug naar de Umbro-selectie na enkele jaren met de Britse rivalen Admiral. Later in het decennium begon Umbro ook voor het eerst met het produceren van voetbalschoenen om toe te voegen aan hun indrukwekkende portfolio van voetbalproducten.

Maar naarmate de jaren 80 vorderden, werd Umbro's indrukwekkende aanwezigheid op de Britse voetbaltenue-markt nu bedreigd door de toename van Adidas, Le Coq Sportif en andere Europese merken. De langdurige Umbro-clubs Liverpool en Arsenal vertrokken beiden naar Adidas in 1986, wat een grote klap voor het bedrijf moet zijn geweest.

Umbro hield echter nog steeds stand en tegen het begin van de jaren negentig en de komst van de Premier League leverde het nog steeds 1990 van de 11 inaugurele teams (inclusief de eerste Premier League-kampioen Manchester United die in 22 bij Umbro had getekend) samen met het hele huis. Britse nationale kanten - prestaties om niet aan te snuffelen. Het was echter in die tijd dat de familie Humphreys besloot het merk te verkopen aan het Amerikaanse modebedrijf Stone Manufacturing. Naarmate het decennium vorderde en met stijgende kosten van spraakmakende sponsorvergoedingen, begon het marktaandeel van Umbro terug te vallen en tegen het midden van de jaren 1992 vertrouwde het bedrijf op Engeland, Nottingham Forest, Celtic, Chelsea en Everton om het merk levend te houden. op de Britse markt.

In 1999 veranderde het eigendom van het bedrijf weer van eigenaar en namen de nieuwe eigenaren Doughty Hanson & Co de controle over voor £ 90 miljoen.

Umbro was ooit de pionier op het gebied van kitontwerp en verlegde in de jaren negentig voortdurend grenzen. In 1990 was de voetbalwereld verbluft toen Tottenham Hotspur het veld betrad in de FA Cup-finale met lange, wijde Umbro-shorts in plaats van de magere, nauwsluitende variant die in de jaren 1991 de voorkeur had gekregen. Binnen een paar jaar droeg elke club in het land echter iets soortgelijks. Het bedrijf liep ook voorop met de postmoderne hausse in retro-kitontwerp van de vroege jaren 80, waarbij halsbanden opnieuw werden geïntroduceerd en ideeën uit vervlogen tijden opnieuw werden uitgevonden. Het bedrijf was ook nooit verlegen als het ging om de bizarre stofpatronen die in de loop van het decennium populair werden. Andere gewaagde ideeën waren onder meer de eerste omkeerbare strip van het voetbal (Manchester Utd's uit / derde shirt van 90-2001) en de creatie van een unieke Champions League-strip (nogmaals, voor Manchester Utd die hun onvergetelijke 02-1998 'Treble' droeg).

Stoftechnologie begon eind jaren negentig de dominante factor te worden in het ontwerp van tenues, waarbij spelers en clubs hoogwaardige materialen eisten. Umbro liep voorop en introduceerde hun 'Sportswool'-stof die is ontworpen om spelers koel en zweetvrij te houden. Het was echter niet de eerste keer dat Umbro met soortgelijke hightech materialen bezig was. Naast de eerder genoemde Airtex-shirts van 1990 had Umbro eind jaren tachtig ook een soortgelijke zweetafvoerende stof 'Tactel' gelanceerd.

De concurrentie op de Britse tenue-markt nam verder toe naarmate de jaren 2000 verder gingen met Umbro's vlaggenschipclub Manchester United en uiteindelijk in 2002 een deal met Nike tekende na 10 jaar met Umbro. Het andere grote langetermijncontract van het bedrijf in de topvlucht met Chelsea liep ook vier jaar later ten einde toen de Blues naar Adidas verhuisde.

Maar Umbro zou niet verslagen worden en had in 2007 een hoger merkprofiel dan jarenlang het geval was toen nieuwe deals met onder meer Blackburn, Sunderland en West Ham ervoor zorgden dat het bedrijf nu 6 van het Premier League-contingent van 2007-08 leverde.

In 2008 kochten Amerikaanse giganten Nike Umbro voor een gerapporteerde £ 285 miljoen. Ze stopten geld in het bedrijf met als doel het merk nieuw leven in te blazen. Een jaar later deden ze precies dat met de invloedrijke en baanbrekende 'Tailored by Umbro'-campagne, aangevoerd door een prachtig nieuw Engeland thuisshirt dat de regels herschreef als het ging om het ontwerpen van kits. Jaren later en de invloed van dit Engelse tenue is nog steeds terug te zien in de game.

In 2012 is Umbro's ethos en filosofie van sterk, schoon en innovatief design nog steeds terug te vinden in alle teams die ze leveren. Ondanks het behoud van het prestigieuze Engelse contract hebben het verlies van een aantal spraakmakende clubs (waaronder Manchester City die in 2013 overstappen naar moedermaatschappij Nike) en de aankondiging door Nike van hun voornemen om Umbro te verkopen echter een onzekere periode met zich meegebracht. voor deze echte reuzen van het ontwerp van Britse voetbaltenues.

1979-82 Liverpool Umbro Thuisshirt L/SY

1979-82 Liverpool Umbro Thuisshirt L/SY

£125
(Ongeveer $ 159 / € 145)
1979-82 Liverpool Umbro trainingsjack S

1979-82 Liverpool Umbro trainingsjack S

£350
(Ongeveer $ 445 / € 406)
1981-84 Liverpool Umbro Uitshirt *Mint* S.Boys

1981-84 Liverpool Umbro Uitshirt *Mint* S.Boys

£150
(Ongeveer $ 191 / € 174)
1982-83 Arsenal Umbro Uitshirt L.Boys

1982-83 Arsenal Umbro Uitshirt L.Boys

£150
(Ongeveer $ 191 / € 174)
1982-83 Everton Umbro Thuisshirt *Mint* S

1982-83 Everton Umbro Thuisshirt *Mint* S

£325
(Ongeveer $ 413 / € 377)
1982-84 Arsenal Umbro Thuisshirt L.Boys

1982-84 Arsenal Umbro Thuisshirt L.Boys

£150
(Ongeveer $ 191 / € 174)
1982-84 Arsenal Umbro thuisshirt M.Boys

1982-84 Arsenal Umbro thuisshirt M.Boys

£150
(Ongeveer $ 191 / € 174)
1982-84 Arsenal Umbro thuisshirt S

1982-84 Arsenal Umbro thuisshirt S

£298
(Ongeveer $ 378 / € 346)
1982-84 Arsenal Umbro thuisshirt S

1982-84 Arsenal Umbro thuisshirt S

£275
(Ongeveer $ 349 / € 319)
1982-85 Liverpool Umbro thuisshirt M.Boys

1982-85 Liverpool Umbro thuisshirt M.Boys

£150
(Ongeveer $ 191 / € 174)
1982-85 Schotland Umbro Thuisshirt *Mint* M

1982-85 Schotland Umbro Thuisshirt *Mint* M

£325
(Ongeveer $ 413 / € 377)
1982-85 Schotland Umbro Thuisshirt L/SM

1982-85 Schotland Umbro Thuisshirt L/SM

£398
(Ongeveer $ 505 / € 462)
1982-85 Schotland Umbro Thuisshirt S

1982-85 Schotland Umbro Thuisshirt S

£298
(Ongeveer $ 378 / € 346)
Watford Umbro Uitshirt 1982-85 S

Watford Umbro Uitshirt 1982-85 S

£250
(Ongeveer $ 318 / € 290)